Min egen Tour de France – Styrkeprøven

desember 19, 2019

Jeg tenker å kombinere denne artikkelen med en egenopplevd sykkeltur, og samtidig bruke egne sportslige erfaringer – som eksempel på at det er dine egne mål og ambisjoner som er viktig. Det er skrevet en del om idrett på høyt nivå, og det er jo vel og bra. Vi trenger alle noen forbilder som ofte kan motivere oss, men dette gjelder nok mest for barn og ungdom. Vi som har levd noen år, lar oss nok ikke motivere av hverken sykkelstjerner eller skistjerner. Men uansett alder, målsetting og nivå, så må man hente motivasjonen fra et sted. Jeg for min del tenker at det er viktig at man er fornøyd med de målene man når, og kanskje man gradvis kan oppjustere underveis når formkurven tilsier det.

Viktig å ha det morsomt

Uansett hva man driver med av idrett og hobbyer, så er det å ha det morsomt – det aller viktigste. Om man ikke trives med det man driver med, vil man mest trolig gi opp etter kort tid. Som en gammel mosjonist på sykkelsete, kan jeg komme med mange eksempler både fra sykkelferier, treningsturer og turritt opp gjennom årene. Men jeg må avgrense utvalget av det jeg vil skrive om, og velger å skrive om Styrkeprøven Trondheim – Oslo. Om man ikke synes sykkel er morsomt, så kan jeg nesten garantere dere at det ikke lar seg gjøre å gjennomføre Styrkeprøven – og om man skulle klare det så blir det nok med den ene gangen.

Trening

Det sier seg sikkert selv at et sykkelritt på 540 kilometer, krever en del trening og forberedelser. Jeg har syklet Trondheim-Oslo en del ganger, både solo og i sammen med klubblag – og jeg synes begge deler er morsomt på hver sin måte. Men tiden man bruker til å gjennomføre selv rittet, er minimalt om man sammenlikner med hva man bruker av tid til trening. Om man skal sykle Styrkeprøven med en viss grad av komfort og velbehag underveis, så bør man ha minimum 150 mil på veien før rittet sykles rundt midtsommer.

Mjøsa Rundt

Det er det sosiale som er viktig ved denne sporten, det å sykle sammen som lag å dra «seieren» i mål sammen. Når man snakker om sykling på mosjonistnivå, skal ikke alt man gjør preges av alvor, sekunder og pulsmålere. Det å sykle Mjøsa Rundt før man starter på Styrkeprøven, er en flott gjennomkjøring og gir deg en pekepinn på hvor godt trent du er til det som venter deg fra Trondheim til Oslo. Jeg har selv alltid syklet rundt Mjøsa de årene jeg har syklet Trondheim-Oslo, og Mjøsa Rundt er et flott arrangement som har vært å finne på terminlistene siden 1970-årene.

Mjøsa Rundt

Min egen Tour de France

Jeg innrømmer at jeg etter alderen min å dømme, nok er ganske så barnslig. Men når det er sagt, så tror jeg det er viktig at vi ikke slipper helt tak i barnet i oss. Når jeg sykler i front av klubblaget i Frogner bakkene, ja da er jeg med i Tour de France eller Giro di Italia. Slik var det når jeg syklet nordover på Finnmarksvidda i motvind også, for ved å være barnslig og ha det morsomt – så når jeg mye lettere de målene jeg setter meg.